Al bijna 40 jaar ervaring
Van kolenhandel tot transportbedrijf
Wat nú een modern transportbedrijf is, begon in 1958 als brandstoffenhandel. De vader van Graddus de Haan, die nu het bedrijf runt met zijn zonen Graddus jr en Johan. had samen met zijn broers een brandstoffenhandel in Amsterdam. In 1958 nam deze Teun de Haan de brandstoffenhandel in Barneveld over van Terus van de Wal. De omzet in kolen groeide gestaag. Teun bezorgde de kolen met een eigen vrachtwagen. Al snel ging hij ook andere goederen vervoeren. Hij schafte een Bedford met frontstuur aan (in die tijd een noviteit) en vervoerde daarmee zaken als bouwmaterialen, lantaarnpalen, machines, kippenveren en waar verder behoefte aan was. Autolaadkranen bestonden nog niet; het laden en lossen gebeurde met de hand. Zakken cement van 50 kg werden vanuit een treinwagon op een steekwagen gelegd en zo de vrachtwagen opgereden. In het midden van de jaren zestig kwam de klad in de verkoop van kolen. Steeds meer kachels brandden op aardgas. Met drie vrachtwagens kon Teun echter goed de kost verdienen in het transport. Ook Graddus kwam na het behalen van zijn MULO-diploma in de zaak. In 1967 schafte Teun een Volvo met autolaadkraan aan. Een kraan die ‘maar liefst’ 1500 kg kon hijsen…
Graddus wordt zelfstandig
In 1981 ging Teun het rustiger aandoen. Hij vervoerde nog wat bouwmaterialen en runde samen met zijn vrouw Alie tevens een benzinestation. (Helaas mocht hij hier niet lang van genieten; in 1984 overleed hij.) Graddus ondertussen was op 1 januari 1981 voor zich zelf begonnen met één vrachtwagen. Transportbedrijf G.L. de Haan was een feit en was nu gevestigd in Nijkerk. Graddus reed met zijn Volvo F86 met HMF-kraan A60. Gerie zat bij de telefoon, nam het werk aan en was moeder van twee kinderen (er zouden nog drie kinderen bijkomen). ’s Avonds was het tijd voor de boekhouding en onderhoud aan de vrachtwagen.
Uitbreiding van de vloot
Vier jaar later investeerde Graddus voor het eerst in een nieuwe vrachtwagen, een Volvo F10 met 18 tonmeter kraan. De Volvo F86 werd opgeknapt. In 1988 werd een derde vrachtwagen gekocht. Ook nam Graddus in dat jaar een Scania met 9 tonmeter Pesci-kraan én opdrachtgevers over van collega Piet Hoogland. De groei zat erin. De eerste jaren maakte transportbedrijf G.L. de Haan uitsluitend gebruik van combinaties van bakwagens met aanhangwagens. In 1990 investeerde het bedrijf echter in een trekker met uitschuifbare semidieplader en een 28 tonmeter kraan. In die tijd een gigant van een kraan.
Gewaardeerd transportbedrijf
Het wagenpark breidde gestaag uit. Een hoogtepunt was de aanschaf van een Scania trekker met 52 tonmeter kraan in 1995. Dit was de eerste kraan met radiografische afstandbediening. Inmiddels is ook deze kraan al ruimschoots overtroffen door kranen met capaciteiten variërend van 60 tot 172 tonmeter. In 1996 kwam oudste zoon Teo de zaak versterken en in 2006 tweede zoon Graddus Jr. In 2008 werd V.O.F transportbedrijf G.L. de Haan opgericht en toen waren Teo en Graddus Jr mede-eigenaar. Vanaf 1 januari 2015 werd derde zoon Johan ook mede-eigenaar en sinds 2017 is gekozen voor de rechtsvorm Besloten Vennootschap (B.V.) Inmiddels is de tijd rijp voor Graddus om een stapje terug te doen en het stokje over te dragen aan zijn zonen. Tegenwoordig wordt het bedrijf geleid door Graddus jr. en Johan de Haan. Transportbedrijf G.L. de Haan B.V. is inmiddels uitgegroeid tot een gewaardeerd transportbedrijf met ruim 30 vrachtwagens in allerlei combinaties. Een groeiende kring van opdrachtgevers weet waar Transportbedrijf G.L. de Haan B.V. voor staat. Vakwerk. Niet van A naar B, maar van A tot Z.