ZEVENAAR - Het is een megaoperatie, het vervoeren van onderdelen voor de nieuwe wissels op het spoor bij Zevenaar........
.......zo begon het verslag dat omroep Gelderland deed over het transport van een deel van een geheel nieuw spoorwissel waarover straks treinen zonder enige moeite met 140 kilometer per uur kunnen rijden. Het langste deel van de wissel meet maar liefst 38,4 meter en weegt ruim 36 ton waarbij door de opdrachtgever Voestalpine WBN nadrukkelijk de eis werd gesteld dat dit wisseldeel van 38,4 meter zowel tijdens het laden en lossen als tijdens het transport niet mag doorbuigen. Voor het transport over de weg heeft de Haan een frame laten bouwen bij Broshuis uit Kampen. Dit frame bestaande uit twee delen wordt vóór het laden aan elkaar gekoppeld en geladen op een uitschuifbare oplegger en is dan even lang als het te vervoeren wisseldeel van 38,4 meter. Vervolgens wordt het wisseldeel geladen op deze volledig stijve ondergrond. Na het lossen van het wisseldeel wordt het frame weer in tweeën gedeeld en kan zonder problemen de terugreis aangevangen worden. Omroep Gelderland heeft in de nacht van woensdag 19 augustus op donderdag 20 augustus verslag gedaan en filmopnames gemaakt van het derde van 4 wisseldelen van 38,4 meter. In totaal zijn er in week 34 maar liefst 51 vrachten met wisseldelen, varierend in lengte (tot 38,4 meter) en in breedte (tot 5 meter) vervoerd van Hilversum naar Zevenaar. Een megaklus!